Wednesday, June 3, 2009

Passion

Few months ago, I realise that dissapointment kill my everything, passion for life.
I got no more reason to continue study, although I have to study.
I got no more reason to get a great result, because there is no motivation for doing so.
I got no more reason to continue as a president of mmu buddhist society, although still in my mind, but I have to keep on struggling, because this society is like a son of mine. I just cannot let go so easily and let other people to spoil it. If want to break it, also Im the one who break. Thus, here is the quotation from me : 被别人折磨,不如自己折磨自己( It is better to make yourself suffering rather than suffering that caused by the others to you ). I'll continue this in Malay, because I feel it is more kampung, and indeed, im a kampung boy ~ hahaha ~

Kalau orang lain mampu menyebabkan sengsara ke atas diri anda, kenapa dia mempunyai kuasa yang sebegitu untuk buat benda sebegini ke atas anda ? Apa yang hebat sangat dengan dia tu ? Kalau macam ini, lebih baik anda sendiri yang membuat anda sendiri sengsara, itu akan membuatkan anda sendiri untuk rasa lebih baik kerana tiada siapa yang lebih berkuasa ke atas diri sendiri kecuali diri anda sendiri. Itulah yang membawa saya kepada kata-kata di atas. Mari kita sambung lagi.

Saya tidak mempunyai apa-apa sebab untuk mempunyai kekasih, kerana sudah tiada kuasa untuk menjaga diri saya, apa lagi untuk menjaga orang lain.
Selain itu, satu daripada kata saya telah memberi inspirasi kepada salah seorang kawan saya untuk berfikir lebih banyak mengenai dia, iaitu "anda adalah satu beban besar kepada ayah ibu dan orang lain sekitar dia". Itu bukanlah untuk mencaci dia, tetapi untuk menyedarkan dia bahawa apa yang dia lalukan, dia perlulah bertanggungjawab terhadap orang yang berjasa kepada dia. Sekiranya dia tidak bertanggungjawab terhadap diri sendiri, orang lain juga tidak berkuasa untuk membuatkan dia untuk bertanggungjawab terhadap dia sendiri. Seperti yang dikata saya sebentar tadi, orang lain tidak mempunyai kuasa terhadap diri sendiri, kecuali kalau anda tidak mahu berkuasa terhadapnya. Ada sekali, dia pernah memberitahu saya bahawa hidup ini memang penuh dengan beban.

One day, I'd find my friend to talk what is passion really about. What really the thing that bring you going forward in your life ? He said that since he was in university, he in love deeply with those regarding cultural, art and tradition. Dia merasa sungguh gembira dan penuh dengan semangat apabila dia bersama-sama dengan benda sebegini. Dia membuatkan kesenian sebagai salah satu daripada agenda dalam hidup dia, dan besar kemungkinan itulah yang sentiasa meggerakkan dia untuk terus maju ke hadapan. Walaupun kita tidak tahu apa yang ada di hadapan. Bercakap mengenai benda yang saya sukai, iaitu muzik. Dalam ingatan saya, semasa saya berada di dalam band sebelum spm saya, saya berasa sangat gembira dan memang menghayati saat saat dimana saya dalam latihan menyanyi lagu-lagu, dimana saya berpeluang untuk membuat persembahan di atas pentas, dan bersinar seperti matahari di atas pentas. Tetapi saat saat ini hanya boleh dikenangi sekarang. Saya berasa amat sedih kerasa sehingga sekarang, saya tidak mempunyai peluang untuk berbuat benda sebegini lagi. Tapi saya masih berharap untuk melakukannya, dan saya harap saya boleh. Pada masa itu, saya berasa amat sedih dan tidak tahu apakah arah sebenar saya, tetapi setelah mengetahui apa yang saya hilang pada mada ini, saya telah membuat keputusan untuk membuat apa yang saya mahu sahaja, lebih berfokus kepada bidang muzik, sebagai hobi saya sahaja, kerana akhirnya, impian dan realiti adalah berbeza dan kurang sekali artis muzik dapat menguasai apa yang dia ada dalam kerjayanya. Lebih-lebih sekali dalam Malaysia. Haha...

Saya akan menyambung satu lagi artikle dalam sekejap lagi. Semoga anda juga dapat mencari dan menyedari apa yang patut anda buat untuk menggerakkan anda. Sadhu ~

No comments: